Sztranduś - młodszy brat Sztrandka 
Dokumentacja Sztrandusia.
    Dla chcących budować Sztrandusia dla siebie dokumentacja jest bezpłatna. Można ja wydrukować ze strony www.  Sztranduś nie wymaga rejestracji a pływanie nim żadanych uprawnień tzw "patentów". .Dokumentacja Sztrandusia jest w układzie podobnym jak Sztrandka. Jest jednak mniej szczegółowa. W miejscach niejasnych należy zajrzeć do dokumentacji "starszego brata". :-))
     Jeżeli armator (budowniczy) będzie chciał Sztrandusia zarejestrować (dla świętego spokoju), w organach rejestrowych będzie wymagana tzw. licencja. Licencje będę wysyłał budowniczym normalną pocztą, tym którzy przyślą mi zdjęcia z różnych stadiów budowy. Zdjęcia zostaną wykorzystane do zrobienia katalogu armatorów Sztrandusia oraz opisu budowy w zdjęciach. Następnym budowniczym będzie łatwiej. Będą mieli do kogo zwrócić sie o pomoc i zobaczyć na zdjęciach jak to się robi.

  1. Opis ogólny 
  2. Dokumentacja. 
  3. Zestawienie materiałowe. 
  4. Olinowanie stałe. 
  5. Olinowanie ruchome. 
  6. Żagle. 
  7. Praktyczne porady. 
  8. Fotorelacje z budowy.  
Jeżeli uważasz że strona może być polecona innym, kliknij na poniższy baner. Dziękuję

Opis ogólny

      Sztranduś  to mały uniwersalny jachcik turystyczny. Mozna nim plywać  wzdłuż wybrzeża morskiego w tzw. "zegludze plażowej".  Doskonale bedzie spisywal sie też na srodlądziu na dowolnym akwenie. W żegludze plażowej, konieczność codziennego wodowania i sztrandowania na plaży oraz przechodzenia przez fale przybojową wymusza mocną konstrukcję. Konstrukcja jest oparta na łączeniu płatów poszycia na wzdłużnikach ułożonych na "roboczym" szkielecie. W wielu miejscach można wykorzystać  metode "szycia"  drutem miedzianym  i oblaminowania połączeń paskami maty i żywicą epoksydową. 
      Jezeli Sztranduś będzie pływał  tylko po śródlądziu można zbudować go całkowicie metodą "szycia" bez wzdłużników. 

     Sztranduś zapewnia 2 osobowej załodze dach nad głową i możliwość ugotowania gorącego posiłku czyli w sumie dosyć dużo jak na łódkę tej wielkości. 
 
Dane techniczne  
Długość kadłuba 
Długość linii wodnej 
Szerokość kadłuba 
Zanurzenie 
Wyporność:
Powierzchnia ożaglowania
                       grot
                       fok
                       genaker
Ciężar własny
Balast wewnętrzny 
Ilość koi
Materiał
WC 


400 cm

367 cm
180 cm
20 cm /80 cm
510kg
8,5 m kw.
6,2 m kw
2,3m kw.
10 m kw.
180 kg
100 kg
2
sklejka wodoodporna
chemiczne

      Przy slabszch wiatrach, na skladanym bukszprycie można postawić genakera o powierzchni 10 m kw.




     Kadłub typu bakdek daje bardzo obszerne wnetrze. Po obu burtach znajdują się koje częściowo wpuszczone pod siedzenia kokpitu.. Koje bardzo długie, 200 cm dlugości.  Kambuzik wyposażony w kuchenke na kardanie i zlewozmywak. 
     Obrotowy stolik może być podnoszony na pilersie pod sufit.  Mogą być też  inne warianty zabudowy. Jest to pole popisu dla budowniczych. Pod kokpitem miejsce na chemiczne WC. 
     Pokład pokryty w całości powierzchniami przeciwślizgowymi. Zejściówka zamykana sztorcklapą i suwklapą. Przy przechyle 90 st. otwór zejściówki powyżej poziomu zalewania. Kokpit odpływowy. Odplywy do skrzyń mieczowych i przez duże otwory w pawęży.


     Sztranduś posiada dwa lekkie miecze boczne. Skrzynie mieczowe wykonane z laminatu są jednocześnie ściankami koi. Dzięki takiemu rozwiązaniu wnętrze nie jest zagracone centralną skrzynia mieczową, największą zawalidrogą w mieczówkach. Miecze sa lekkie, ważą po ok.  20kg. Dzięki temu do ich podnoszenia wystarczy prosty fał wyprowadzony wprost do kokpitu przez odplywy wody. 
     Balast może być z kostek ołowianych ułożonych pod podłogą lub może to być balast wodny. Ciężar balastu  ok. 100 kg w połączeniu z dużą statecznością kadłuba zapewnia dodatni moment prostujący dla przechyłu ponad 100 stopni czyli większego niż z żaglami na wodzie. Materiał wypornościowy znajduje się w  niewykorzystanych przestrzeniach  i ma pojemność wystarczającą dla zapewnienia pływalności na wypadek calkowitego zalania wnętrza. 
     Maszt wypelniony jest styropianem lub pianka poliuretanową o zamkniętych porach. Na topie masztu znajduje się  dodatkowo plywak styropianowy. Wypelnienie masztu i plywak na topie zabezpieczają przed zrobieniem "grzyba".


 

  Materiał i wymiary podstawowych elementów. 
Uwagi
 1 Poszycie: sklejka wodoodporna 6mm + laminat epoksydowy,   ~14 ark. sklejki 1
 2 Stępka wewnętrzna: sosna, klejona z dwóch warstw 100 x 20 mm, dł. ~4 m 2
 3 Stępka zewnętrzna: dąb, klejony z dwóch warstw 25 x 50, dł. ~4m  
 4 Stępka boczna: dąb, klejony z dwóch warstw 25 x 50, dł. ~ 2 m  
 5 Wzdłużniki obłowy I: sosna, 20 x 50 , dł. ~4 m  4
 6 Wzdłużniki pozostałe: sosna, 20 x 50, dł. ~4 m  
 7 Odbojnica: sosna lub dąb 20 x 40, dł. ~4 m  
 8 Pokładniki: sosna, klejone, 3 warstwy 12 x 50 mm 2
 9 Tylna ścianka nadbudówki: sklejka wodoodporna 8 mm  
 10 Wręga nr 9: sklejka wodoodporna 8 mm  
 11 Miecze: sklejka wodoodporna 8 mm, klejony z 3 warstw. 3
 12 Płetwa steru: sklejka wodoodporna 8 mm, klejona z 3 warstw 3
 13 Zabudowa wnętrza: sklejka wodoodporna 6 mm  
 14 Pilers: rura stalowa CrNi średnica 25 - 30 mm, gr. Ścianek 2,5 mm  
 15 Jarzmo steru: wariant I - dural 8 mm, II - stal CrNi 5 mm + rura jak w pilersie  
 16 Ochrona stępki zewnętrznej: płaskownik stalowy 2 x 45 najlepiej CrNi, dł. ~4 m  
 17 Podwięzie wantowe, sztagownik: stal CrNi grubość 2 - 3 mm  
 18 Przeniesienie sił od zaczepu wciągarki: płaskownik (bednarka) stalowy 2 x 40, dł. ~2,5 m  
 19 Okna: poliwęglan lub plexi gr . 4 - 5 mm  
20
Maszt:  dł. 5 m, profil aluminiowy A4771 lub drewniany klejony o przekroju prostokątnym.  
21
Bom: dł.2,4 m, profil aluminiowy A4771 lub drewniany klejony o przekroju prostokątnym.  
 
   
Uwagi: 
  1. Przy przewidywanej ciężkiej eksploatacji (sztrandowanie) pas poziomy podwodzia poszyć sklejką 8 mm. 
  2. Klejenie przeprowadzić na szablonach montażowych rozstawionych na ławie montażowej. 
  3. W środkowej warstwie wycięty otwór i wypełniony ołowiem zgodnie z ark. 21, 22. 
  4. Klejenie wzdluznika z dwóch  warstw zmniejszy naprężenia przy jego doginaniu  w cześci dziobowej. Mozna tez wzdluznik 20x50 przeciąć wzdłuż na odcinku od rufy do wregi 3. Przed ulozeniem wzdłużnika we wcięciach wręg, przecięcie posmarowac klejem. 
  Olinowanie stałe
Uwagi
  Wanta:   lina stalowa 3,2 - 4 mm ocynkowana lub nierdzewna, szt. 2  
  Sztag:  lina stalowa 3,2 - 4 mm ocynkowana lub nierdzewna, szt. 1  

  Olinowanie ruchome
Uwagi
  Grota fał:  pleciona nierozciągliwa. średnica  8 - 10 mm  
  Foka fał:  pleciona nierozciągliwa. średnica  8 - 10 mm  
  Grota szot:  pleciona miękka, średnica  10 - 12 mm  
  Foka szot:  pleciona miękka, średnica  10 - 12 mm  
  Obciągacz bomu: lina stalowa  3,2 - 4 mm  ocynkowana lub nierdzewna  

  Żagle
Uwagi
   Grot : podstawowe 6,2 m kw  
   Fok : podstawowe 2,3 m kw.  
 Genaker: 10 m kw